Блакитний період: що спільного в усіх шедеврів?

Авторка: Марія Старікова
Перекладачка субтитрів: Інна Савченко
Джерело: «Блакитний період» (Netflix)

Ми знову тут, і знову балакаємо про мистецтво. На минулих зустрічах ми з вами міркували що-таке-малювання, та навіщо-малювати-натюрморти, а також що-означає-створювати-мистецтво. Якщо не читали – пропонуємо ознайомитись, а поки рухаємося далі! Сьогодні підіймаємо і цікаву, і складну тему; це те, що є в кожного на думці десь глибоко всередині.

Отже …

Ми впевнені, що кожен і кожна, митці та глядачі можуть відшукати свою відповідь на це питання. Натомість, пропонуємо вам одну з них. Усі визнані арт-критиками шедеври мають дещо спільне, і це – чудова композиція, яка: 1) має основний стиль; 2) відповідає темі; 3) змушує зосередитися на ключових елементах; 4) змушує дивитися на кожен куточок твору.

Умовно кажучи, шедевр можна поділити на п’ять геометричних форм: коло, трикутник, Х, S, квадрат. Шукайте ці форми у картинах, що споглядаєте. Шукайте їх у картинах класиків, у прикладах сучасного мистецтва, у музейних творах, у роботах улюблених митців і роботах, які вам подобаються. Звертайте увагу на інші елементи навколо центрального: яких вони форм? як вони впливають на вас? яку функцію на картині вони виконують?

Великі витвори мистецтва виглядають так, ніби художники малювали те, що бачили. Але правда в тому, що вони ретельно розраховували свої роботи. І це стосується не лише картин.

Щоби зрозуміти хід чужих думок, спробуйте створити репродукцію. Створення репродукції – це не просто копіювання. Відтворюючи чийсь малюнок, можна багато чому навчитися та зрозуміти в процесі, дійти до несподіваних висновків і відкриттів; не забувайте, що твір це відповідь, тому не соромно шукати їх у витворах інших художників. Для створення репродукцій навіть існує популярний художній інтерактив Draw in your style (DIYS): художник викладає свій малюнок, і всі охочі можуть перемалювати цю роботу в своєму стилі та опублікувати зі теґами.

📌 ТВОРЧА ПІДКАЗКА: Зображення нижче ховає техніку, яка плавно спрямовує ваш погляд. Контрастний червоний колір фокусує на основному елементі, в той час як сині та жовті квіти навколо проводять погляд по всіх кутах зображення та по всіх етапах до дерев, що посередині.

Опануйте нове вміння – адаптивність. Адаптивність – не те саме, що імітація. Адаптивність спонукає нас рахуватися з умовами, підвищує нашу гнучкість та скеровує нашу працю в напрямку, заданому вказівками. Це те, що ми робимо, коли приймаємо участь в художніх викликах, як-от Inktober. Також це те, що ми з вами робимо, коли створюємо роботи в межах артзінів. І це те, що ми робимо, коли виконуємо нашу домашню роботу зі малювання.

Дотепер ви зосереджувалися на тому, щоби набувати власних навичок; вчилися творити мистецтво, а не змальовувати його зі моделі перед собою. То чому ми знову тут? Чому ми з вами тут і зараз, а не раніше і до цього?

Імітація – чудовий інструмент для набування нових навичок. Адаптивність – чудовий інструмент для вдосконалення навичок. Ви можете використовувати їх на будь-якому етапі діяльності, оскільки мистецтво – не лінійний процес, але циклічний. Ви вчитеся, ви пробуєте, ви змінюєте, ви дивитися, ви пізнаєте нове постійно.

Для того, щоби підвищити свою адаптивність, стати більш гнучкими – виконуйте різні завдання, наприклад: намалюйте щось важливе для вас, щось зелене, щось кругле, щось їстівне, щось зимове. Чіткої теми немає, але є підказка, до якої ви мусите застосувати уяву та створити щось геть нове без референсу. Ви також можете пошукати художні виклики в інтернеті та на нашому каналі.

Коли ви не кидаєте собі викликів, не докладаєте зусиль – ви не розвиваєтесь. І, до слова, завдання на уяву – стандартні для творчих іспитів.  

📌 ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: В альбомі формату В6 намалюйте стільки крутих композицій кіл і трикутників, скільки зможете. Можливо, перші десять здадуться вам легкими, але потім доведеться створювати такі композиції, які ви зазвичай не робите. Це розширить ваш арсенал. Аналізувати чужі витвори – добре, але небезпечно надто поглиблюватися в порівняння. Ставте за мету не перевершити когось іншого, а створити свій шедевр у новому для вас середовищі.

Отже … гіпсові фігури. Малювати їх непросто, і ось чому: 1) обличчя людини складається зі складних форм; 2) коли окремо допрацьовуєш одну деталь, інша може видаватися дивною; 3) люди схильні несвідомо малювати те лице, яке бачать і якого торкаються найбільше – тому намагайтеся не намалювати фігурі, яку змальовуєте, своє власне обличчя.

«Цікаво, що справді не помічаєш недоліків у своїй роботі, поки вона не завершена, і ти не дивишся на неї зі сторони ніби чужими очима, оцінюючи».

Те, що про не говорять: мистецтво у вашій уяві може бути прекрасним, але мазок за мазком, поки ви передаєте образ із голови на картину, ви можете перетворювати його на щось гірше, ніж уявляли. Те, що початково було красивим, може втратити для вас привабливість із подальшими кроками. Це не те, чого ви хочете, але це те, що час від часу трапляється. Ваші уявлення не завжди відповідають результату. Процес може як покращити, так і погіршити.

Не кожен крок успішний. Не кожна ідея вдала. Дива може не статися, і «воно виглядатиме краще, коли я закінчу» залишиться невиправданим сподіванням.

Це те, що іноді трапляється; іноді результат можна виправити, але іноді – вже не можна.  

Дозвольте собі помилятися – щоби вчитися на помилках. Дозвольте собі лажати – це ваше базове право. Дозвольте собі псувати картини – повірте, вони не образяться. Дозвольте собі відчувати те, що відчуваєте з цього приводу, але не забувайте: «іноді ти перемагаєш, а іноді ти вчишся». Є успіхи, є невдачі – наша діяльність складається з цих речей. Ви не можете відмінити невдачі. Зате ви можете намалювати іншу картину, і вона може вийти краще.

Здобуваючи навички, ви неодмінно покращуєтеся. Але якість витвору не визначається лише технікою. Композиція – це інструмент, а не зміст; це засіб, вона не може бути темою. Ваші думки та погляди – ось, що найважливіше. Засоби допомагають нам переконливо їх виражати.

❗️ ВАЖЛИВО: Нерідко малюнок для вступу – це витвір, щоби догодити смаку вибраної академії. Адаптація стилю – не єдиний спосіб вступити, проте вас оцінюватимуть люди, а люди мають свої смаки. На вступних курсах вас навчають тому, як вступити, а не тому, як творити мистецтво. Не спішіть розчаруватися; щоби вступити до звичайного університету – вам теж потрібно адаптувати свої знання, готуватися до ЗНО, тренуватися в певних типах задач, вивчати певні біографії, тож це просто процес, який вам треба пройти, щоби пройти далі.

Я готувався до іспиту замість того, щоб займатися мистецтвом?

Підготовка – це теж мистецтво, а іспит – лише початок довгого шляху.

Оцінка може зводитися до особистого смаку, тому вона вас не визначає. Для того, щоб отримати уявлення про смаки та стандарти обраного закладу – спробуйте відвідувати фестивалі, які вони влаштовують. Там ви зможете побачити різноманітні виставкові роботи.

Водночас трюки, яким вас навчають до вступу, не завжди працюють, і просто сподобатися буває недостатньо. Ви мусите вірити у своє мистецтво. Техніка та знання – це могутня зброя, але якщо їх використовуєш неправильно – мистецтву бракуватиме енергії.

🗝 КЛЮЧ: Метод спроб і помилок, спроб і помилок, нових спроб і помилок.