Блакитний період: чим імітація відрізняється від створення?

Авторка: Марія Старікова
Перекладачка субтитрів: Інна Савченко
Джерело: «Блакитний період» (Netflix)

Ми вже поговорили з вами про малювання-як-діяльність та про натюрморти-як-спосіб-покращити-свою-техніку. Пам’ятаєте? Якщо ні, то радимо вам прочитати ці матеріали перш, ніж занурюватися в новий розділ! Отже, сьогодні будемо озиратися навколо –> зазирати всередину себе.

У світі повно обдарованих людей, але у світі мистецтва те, що люди називають «талантом», не є вирішальним. Можна мати хист і створювати шедеври. Можна не мати хисту і створювати шедеври. Однак, якщо ви маєте пристрасть та постійно працюєте – ви неодмінно зростаєте над собою.

На творчих іспитах, як і загалом у творчості, цінуються бачення людини, особистість і світогляд. Існує мистецтво, яке ти-малюєш-те-що-бачиш-перед-собою, а є мистецтво, яке ти–просто-береш-і-створюєш. Для цього варто навчитися творити мистецтво.

Твір – то є ваша відповідь на якесь питання, пошук відповіді. Ви можете почати з того, щоби дивитися і пізнавати, як відповідають інші люди. Оцінивши різноманітні твори та дізнавшись, як можна відповідати по-різному, ви зможете відобразити власні відповіді у своїх ідеях і роботах.

Імітація – це нормально. Усі в усьому починають з імітації. Але якщо тільки позичати експресію інших людей, то далі цього ви не підете, і згодом імітація заміниться на копіювання: стилю, образів, чужих відповідей. Почніть із того, щоби зрозуміти, що подобається вам. Відвідуйте музеї та галереї, гортайте художні журнали. Робіть, що завгодно, тільки звертайте увагу на те, що вас розчулює: тоді ви збагнете, що для вас близьке, небайдуже, хвилююче … та, можливо, відчуєте потяг до дії.

«Мені подобається малювати, але я зовсім не знаюся на мистецтві».

Будь-яка діяльність починається зі відсутності знань про неї. Ми здобуваємо їх у процесі, поступово, разом із практикою, а здобуваючи – підвищуємо свою майстерність. Крім того, це так природно – не розуміти чиєсь мистецтво, не вважати його красивим, не погоджуватися.

Це наче їжа, яку не можна з’їсти, тому природно, що в мистецтві вам щось подобається, а щось – ні. Дорогі страви не завжди смачні. Якщо про якісь страви десь написали – це може заохотити людей спробувати їх, проте не гарантує того, що вони їм смакуватимуть. Навіть, якщо для світу ваше мистецтво нічого не вартує – це скарб для тих, кому ви небайдужі.

Найважливіше – це ваші власні відчуття від мистецтва; ті, що виникають, коли ви споглядаєте; ті, що виникають, коли ви створюєте. Ваші відчуття.

Прислухайтеся до них. Спробуйте розібратися, чому певні картини викликають у вас певні емоції. Чому вони вас радують, гнівлять, лякають, приваблюють – це наблизить вас до розуміння себе, і допоможе скерувати вашу експресію у щось «ваше»; створювати щось без референсу, без посилань на чужі роботи, але не з «нічого» – цим «чимось» стануть ваші почуття, бажання, думки, досвід, емоції, інтереси, зв’язки, страхи, переживання … ви самі.

📌 ТВОРЧА ПІДКАЗКА: Відвідайте виставковий простір, за можливості – разом із кимось. Так цікавіше, і так ви зможете подискутувати про те, шо побачите. Прогулюючись музеєм або галереєю, удавайте, що ви купуєте картини та об’єкти мистецтва, які там є. Можливо, так вони стануть доступнішими, і ви зможете виявити те, що вам дійсно подобається та чому. Наприклад: ця картина зробить мою кімнату світлішою, а протерти мені не подобаються.

Хіба ви можете ставитися до цього так повсякденно? Так, авжеж! Мистецтво не мусить бути піднесеним. Можна просто обирати те, що вам подобається.

Імітація – це нормально (1). Застосовувати її у своєму мистецтві – нормально (2). Та все ж, кидайте собі виклики. Малюйте багато пробних кадрів. Прислухайтеся до себе. Шукайте свій колір – і тоді мистецтво розкриється для вас із нового боку, запропонує більше можливостей для вираження.

Усе популярне має сильні сторони.

Вам теж потрібна сильна сторона: це можуть бути кольори, інструменти, тематика, що завгодно! Спробуйте переосмислити різні матеріали: кожен має власну унікальну особливість, навіть, якщо він початково не призначений для малювання. Наприклад, бджоли допомагають Томашу Лібертіні (Tomáš Libertiny) створювати скульптури: нідерландський митець використовує віск для свого проєкту «Made by bees». Художник виготовляє металеву основу, після чого комахи місяцями вибудовують стільники навколо неї. Трунар Анусорн Юнґьеарн (Anusorn Yungyearn) із Банґкоку перетворює свої творіння на скейтборди, щоби діти зі бідних сімей теж могли кататися; всі дошки він прикрашає тайськими національними символами. Крістоф Німанн (Christoph Niemann) – ілюстратор, художник і автор книг. Його роботи розміщають на обкладинках провідних видань. У червні 2008 року Крістоф розпочав проєкт «Абстрактне місто» («Абстрактна неділя» зі 2011), у якому демонструє, що побутові предмети можуть стати мистецтвом. Японський художник Рюсуке Фукахорі (Riusuke Fukahori) шар за шаром наносить акрилову фарбу на смолу, залиту в різні предмети, як-от чаші; такі малюнки легко сплутати зі реальністю. Рюсуке десятиліття приховував свій секрет від інших митців.

У вас під рукою завжди є інструменти для експериментів. Марля, тканина, палець – усі вони мають різний ефект розтушовування. Матеріали мають вирішальне значення. Картини не двовимірні, а тривимірні, тому зміна способу використання матеріалів розширює можливості.

📌 ТВОРЧА ПІДКАЗКА: Сфотографуйте одну свою роботу та одну чужу роботу, яка вам подобається; потім перетворіть їх на ЧБ (чорно-білий) у фільтрах камери. Хороший витвір завжди хороший, навіть переведений у кольоровий та чорно-білий. Удосконалення натюрмортів із попереднього матеріалу допоможе вам вдосконалити як олійний живопис, так і графіку.

У мистецтві не існує об’єктивних невдач. Негативний відгук – це ще не невдача. Програти на конкурсі – не невдача. Провалити вступний іспит – не невдача. Незадоволеність своїм мистецтвом – не невдача. Скласти чи провалити, популярність або непопулярність, вартісне чи невартісне – це все різні стандарти мистецтва в усьому світі, різні погляди на творчість очима кожної людини. Спробуйте позбутися думок про невдачу, взагалі відкинути від себе це поняття – так звана невдача вас не визначає. Коли ви це зробите – всі знання та навички, які ви вже здобули в процесі свого навчання, своїх старань та зусиль, почнуть працювати на вас.

Щоби займатися мистецтвом – потрібна витривалість.

Займатися тим, що вам подобається – не завжди означає отримувати задоволення. Це також виснаження, і розчарування, і конкуренція, і вигоряння, і дедлайни, і велика кількість інших малоприємних речей, які супроводжують будь-яку діяльність, навіть найулюбленішу. Розуміння та прийняття цього трохи полегшують ваш шлях і відкидають купу непотрібних думок. Якщо втомилися? Відпочиньте. Втомилися відпочивати? Займіться справою. Втомилися від цієї справи? Знайдіть іншу. Об’єднайте справи. Спробуйте інакше. Об’єднайте зусилля.

АРТ-РЕВОЛЮЦІЯ: мистецтво комбінувати

Живопис ексцентричний. Мистецтво дозволяє комбінувати різне. Не думайте, що матеріалами можуть слугувати лише фарба та олія. Будь-що може бути матеріалом. Спробуйте шаленство.