Артпогляд: що таке інтерактиви (взаємодії) і чим вони корисні

Текст: Марія СтаріковаМарія Киященко
Також завдячуємо: українським митцям і активістам
ОбкладинкаЄвген Тинянський (в межах #redrawsailormoon)

* Профілі художників позначені через «/», щоб уникнути підтягування інших користувачів на цьому сайті. Насправді, імена і творчі псевдоніми авторів НЕ містять цього символу. Ви можете знайти їх самостійно у згаданих соцмережах або за посиланнями в тексті чи на зображеннях.

Отже, продовжуємо говорити з вами про мистецькі інсайти та цікавинки. На чому ми зупинилися минулого разу?… Аха, точно, то були виклики. Ми прагнемо, аби ви завжди могли знайти потрібну та цікаву інформацію українською.

Підписуйтеся на наш канал у Telegram.

Сьогодні ми говоритимемо про інтерактиви, або взаємодії.

Художні інтерактиви – заходи, які передбачають створення художником одного чи кількох малюнків із залученням глядачів або інших художників. Поширені також і серед інших видів мистецтва, як-от письменництво, дизайн, фотографія. Проводяться з різною метою: задля розваги; взаємодія для підняття активності; збільшення авдиторії; налагодження контактів з іншими художниками; спробувати себе в чомусь новому. Різні інтерактиви спрямовані на різний результат.

  • Загальні риси інтерактивів

— взаємодія зі своєю авдиторією, іншими митцями, творчою спільнотою;
— втілення певної тематики або ідеї, часто з використанням референсів;
— дотримання правил та ідеї, в межах яких створюються роботи. Певні зміни допускаються, головне – зберегти впізнаваність заходу за його індивідуальними ознаками.

  • Загальні переваги інтерактивів

— гарний спосіб відпочити від малювання, не припиняючи малювати;
— можливість привернути увагу до своєї творчості та охопити більшу авдиторію;
— можливість вийти з перерви та/або розпочати новий етап у творчості (спробувати новий стиль, дослідити нові тематики, жанри, техніки, палітри);
— причетність до масового дійства додає емоцій, дозволяє побачити інші точки зору та обмінятися досвідом;
— нерідко творчі взаємодії переростають в спільні комерційні проєкти;
— такі заходи завдяки своїй масовості можуть принести суспільну користь;
— інтерактиви спонукають швидко реагувати і фантазувати.

Для ознайомлення з форматом, ми виділили найгучніші та найпопулярніші.

Зіпсований телефон. Зазвичай до участі запрошуються багато художників (10+), визначається послідовність. Хтось рветься вперед. Хтось знає, що буде зайнятий на період заходу, тому бронює останні місця. Учасник, обраний першим, створює так званий «малюнок-орієнтир»: отримавши його, наступний учасник зображує побачене в своєму стилі й передає естафету далі. Коли завершено останню роботу, її порівнюють з найпершою і визначають, наскільки викривився зміст. Для наочності створюють великий колаж із роботами всіх учасників. На створення кожного малюнку відводиться певний час. Іноді учасники міняються місцями або виходять з інтерактиву. Правила передачі відрізняються залежно від поглядів організаторів і учасників: коли перший художник віддає свій малюнок другому, у деяких телефонах його блюрять/розмивають (щоб було видно трохи менше або зовсім мало), а в деяких телефонах малюнок показують як є.

«Неймовірна доза серотоніну, коли художник випадково повертає на картинку деталь, яку інший художник прибрав з неї ще п’ять ланок тому. Механізми передачі буває різним: ти самостійно передаєш естафету наступному учаснику, або всі надсилають свої роботи організатору, який передає їх далі згідно визначеного порядку», – Марія Киященко, художниця.

‘meet the artist’ та ‘what’s in my bag’. Іноді їх об’єднують в один.

У першому художник представляється своїй авдиторії:

— малює себе або свого маскота в повний зріст і використовує на малюнку ту експресію, яка, на його думку, гарно його описує;
— зазначає свої загальні характеристики, на кшталт: Ліліт, 19 років, she/them, UA, 180см, холерик, ISTJ, терези, рейвенкло, бісексуальна;
— у два стовпчики перераховує те, що подобається (коти, читати, фільмувати небо, Ю Кіхьон) і не подобається (спека, математика, звуки, які видають качки).

У другому митець показує вміст своєї сумки: детально малює кожен предмет, підписує та описує за бажанням. Деякі художники також розкривають вміст гаманців і пеналів, які опинилися всередині їхніх сумок, бананок, рюкзаків.

Ці два інтерактиви складно повністю умістити разом, тому деякими частинами нерідко жертвують: в загальних рисах малюють себе і те, що опинилося в сумці, при цьому опускаючи перелік смаків і частину речей.

«’Meet the artist’ завжди буде актуальним. Рано чи пізно настає мить, коли він знову вискакує зі шафи і всі художники світу малюють його всоте», – Марія Киященко.

Ф’юз. Інтерактив, натхненний мультсеріалом «Стівен Юніверс». У ньому висвітлюють певний процес – ф’юз – в якому двоє або більше героїв зливаються в одного, зберігаючи риси всіх попередніх власників, однак утворюючи при цьому щось геть нове. Існують інтерактиви, в яких пропонують зібрати всіх своїх улюблених персонажів (аніме, кіно, література включно), ф’юзнути і створити окремого персонажа.

Draw in your style – всесвітньо популярний інтерактив. Художник викладає свій малюнок із закликом «намалюй це в своєму стилі». Всі охочі можуть перемалювати саме цю роботу й опублікувати, теґнувши художника та інтерактив. Іноді перемальовки вдихають нове життя у початкову ідею.

Гуманізація. Береш будь-що, що не людина, і перетворюєш це на людину. В соцмережах існують акаунти, що збирають малюнки гуманізацій всього підряд, від усіх підряд художників. Багатьом людям це подобається.

«Можна окремо від подій малювати і ділитися малюнком, додавати відповідні теґи. Буває, влаштовують якісь двіжи, де вказують картинку предмета, а художники малюють. Цікаво дивитись, якою людиною який художник побачив цей предмет або явище», – Марія Киященко.

Митці постійно вигадують цікаві колаби – наводимо приклади.

Колаби дуальні. Художники розважаються тим, що малюють половину зображення, а другу домальовує їхній друг-художник. Зазвичай для цього створюється легкий скетч (в кольорі, чб), який ділиться рівно навпіл, а потім кожен створює свою сторону. Також обидва художники можуть намалювати по скетчу і поділити навпіл: у результаті ви обміняєтеся двома малюнками.

Колаби класичні. Кожен створює власний скетч, потім обмінюєтесь, робите один одному лайн, знову обмінюєтесь і фарбуєте. Таким чином, у вас вийдуть три спільно намальовані роботи. Зазвичай із поетапок окремо складають колаж, де глядачі можуть побачити процес перетворення скетчів на повноцінні малюнки з найпершого моменту до самого завершення. 

Збери художнику персонажа. Митець звертається до читачів із проханням спільно вигадати персонажа для малюнку. Як це відбувається:

1) У художника вже є перелік загальних рис. Учасники повинні описати, якими вони їх уявляють, по одній рисі на особу. Наприклад: риса «роги» (читач: рожеві і прозорі, як рожевий кварц); риса «очі» (читач: незрячі, бо живе під землею). Коли всі описи зібрані, художник малює образ.

2) Митець може попросити у кожного учасника скинути зображення, пісню, фразу, після чого збирає всі відповіді до купи і ліпить персонажа.

3) Художник може попросити кожного учасника назвати будь-яке число від 1 до (наприклад) 357, бо (наприклад) саме стільки в його галереї світлин. Із фотографій, що ховаються під цими номерами, він створює спільний образ.

4) Митець може попросити учасників назвати будь-які слова і використати їх для створення образу.

Випадкова подорож (попаданці, ісекай). Або перенесення персонажа в інший всесвіт (чим складніший і цікавіший сетинг твору, тим більше активності в таких інтерактивах). Розглянемо на прикладі аніме «Моя Геройська Академія»: там існують квірки (особливі здібності), завдяки чому вигадувати персонажів доволі цікаво, адже ти можеш вигадати будь-яку безглузду або круту здібність. Разом із іншими учасниками ви узгоджуєте деталі, в процесі вигадуєте гедканони, обговорюєте це між собою, пов’язуєте персонажей.

Намалюй в різних стилях. Для цього інтерактиву надається шаблон, зазвичай на шість або дев’ять фреймів, кожен з яких підписаний певним тайтлом: твій стиль/оригінал, «Don’t Starve», «Gravity Falls» тощо. Зазвичай беруть свого ОСа і малюють його в кожному фреймі у відповідному стилі.

  • Що цікавенького в Україні

Зима для українських митців видалась багатою на інтерактиви: усім нам, попри та через горе, принесене росіянами і війною з ними, хотілося чомусь радіти. Не зважаючи на відключення світла і зв’язку, постійні обстріли, тривожність, роботу, навчання, автори писали замальовки та повноцінні роботи, щоб осяти пітьму. Так виникли два великі інтерактиви:

1) Дарунковий снігопад 23 — мультифандомний таємний санта. Сенс полягав у тому, щоб написати роботу на смак отримувача і самому отримати невеличкий текстовий подарунок. Для цього заповнювалися та подавалися заявки, які організаторка @/toristroffa зібрала й органічно розсортувала.

2) Різдво на Хуторі від @/GingerSnapeUA. До участі запрошувалися письменники, перекладачі, художники, відеомейкери з будь-якої фанхати. Мета – створити фанконтент на різдвяну тематику (переклад, художній текст, арт, естетика, колаж, відео, кавер, косплей) і опублікувати до 25 грудня з гештеґом #РіздвоНаФанхутор. Основне правило – дотримуватися українських транслітерацій та адаптацій.

Інтерактив #матюкливийбіс не прив`язаний до місяця. @/Hayivka вигадала для українців веселу розвагу – створення коміксів, у яких персонаж сказав матюк і перетворився на біса. Цікаве поєднання української лайки і нечисті.

Українська артспільнота на чолі з @nm_unio провела «зламаний планшет», в межах якого була створена чудова серія малюнків: ви можете ознайомитися з результатом та зі списком учасників.

Пані @/marmazmari провела draw in your style серед українських митців і закликала малювати оригінальну Пані Сороку! У треді ви можете преглянути повний референс та правила участі. Дедлайнів не передбачено: ви можете долучитися до інтерактиву в будь-який час. Усі роботи доступні за гештеґом #пані_сорока_dtiys у мережах Instagram і Twitter.

Власну версію draw in your style також представили @/iskrpunk і @/Hayivka. З першим та другим інтерактивами ви можете ознайомитися за посиланнями. Звертайте увагу на правила: вони можуть відрізнятися у різних організаторів.

 Авторка @/AriMilaer організувала великий освітній адвент, присвячений програмам для письменників, ролевиків і майстрів ДНД. Формат – щоденне виконання вправ і тестування програм, таких як створення персонажів і мап світу. Він дуже а) корисний б) пізнавальний в) містить приклади та ґайди: ви самі можете ознайомитися за посиланням та за гештеґом #writersadvent2022.

Ще один незвичайний міні-інтерактив серед художників провела @/tay_elenberg, мета – презентувати одне одному робочі області. Такий собі обмін баченням: різні художники демонструють різний підхід до малювання, пайплайн, найбільш вживані інструменти. Подібні презентації не лише дозволяють поглянути на звичні речі з нового ракурсу, а й спонукають до дискусій!

Художниця @/thyinum організувала інтерактив для художників за теґами #CTIYS_Thyinum ; #ColorThisInYourStyle. Як проходив захід: мисткиня створила і надала лайнарт, який артери розфарбовували в своєму стилі, публікували і таким чином створили велику колоборацію. Головне правило – не змінювати лайнарт. За посиланням можна ознайомитись з деталями, а за квотами (цитованими твітами) – переглянути чарівні роботи учасників.

Українська спільнота створила власні гештеґи для просування народної творчості. Основа, база – #укрАрт, #укрРайт#артКозацтво, #УкрАртПідтримка. За ними ви можете виявити безліч цікавих українських інтерактивів і визначити, які роботи, що беруть участь у міжнародних, створені нашими земляками. Підтримаймо українське разом!

  • Як відрізнити інтерактив від челенджу

Челендж може бути інтерактивним, а інтерактив може бути челенджем. Це поширене явище, але між ними все ж існує певна різниця. Наприклад, митці можуть кинути виклик самі собі й ні з ким при цьому не взаємодіяти. Для виклику це не обов’язково. Класично рисою багатьох челенджів є тривалість, необхідна для втілення ідеї челенджу, набуття звички, закріплення навички та вдосконалення роботи. Інтерактивам зазвичай не притаманні ні тривалість, ні багатоетапність, зате вони завжди передбачають певні взаємодії. Крім того, більшість інтерактивів відрізняються одноразовою участю та головною метою – повеселитися.

ГЛОСАРІЙ:

Блюр  графічний ефект, що розмиває (розфокусовує) зображення. Застосовується на фотографіях, у кіно та відеоіграх.

Гедканон — фанатське уявлення про твір або персонажа, не вказане в каноні (офіційні межі твору), проте з каноном (зазвичай) узгоджене.

Гуманізація — художній напрям, суть якого – перетворення їжі, брендів, явищ на людей.

Інтерактив — взаємодія в різних формах (розмова, дії) і форматах (онайн, офлайн) з чимось (комп’ютером) або з кимось (людиною, персонажем).

Інсайт — вузькоспеціалізоване знання про щось або локальне розуміння чогось неочевидного.

Колаб — спільна діяльність (процес) двох і більше осіб або організацій для досягнення спільних цілей. Супроводжується обміном знаннями і досвідом.

Колаж — технічний прийом в образотворчому мистецтві, що зводить в одному творі різні за фактурою та кольором предмети: шматки газет, афіш, шпалер тощо. У широкому сенсі — включення за допомогою монтажу в твори літератури, театру, кіно, живопису, музики різностильових об’єктів або тем для посилення естетичного ефекту.

Лайн — другий етап роботи після скетчу. Полягає в тому, що на основі неохайних нарисів художник створює новий шар чистих ліній. Після тільки фарбування. Наявність цього етапу в створенні картини не обов’язкове.

Лайнарт  1) малюнок, що складається з ліній на плоскому фоні, без переходів тіні або кольору; 2) штрихове мистецтво; являє собою лінію, що з’єднує текст і графічне зображення в єдине ціле.

Лист підказок — ідеї, створенні організаторами артзаходів або іншими художниками, щоб полегшити вигадування сюжетів і образів, стимулювати креативне мислення. Не обов’язкові для виконання.

Маскот — персонаж (не завжди антропоморфний), мета якого – бути символом і притягувати удачу. Часто уособлює подію або колектив: школу, спортивну команду, співтовариство, мистецький захід, бренд. Художники часто використовують його як зображення самих себе (самі собі бренд).

ОС — «оригінальний персонаж» у різних творах і форматах мистецтва. Такий, що був створений і використовується самим автором у його творчості або іншій діяльності.

Палітра — набір певних кольорів (більше двох), які художник використовує як основні для створення малюнка. При створенні палітри покладаються на основи теорії кольорів та відтінки з фото, які вдало передають красу природи.

Пайплайн — візуалізація процесу розробки продукту, створення малюнка та робочої області.

Поетапка або wip — зображення, яке відображає роботу на певному етапі до її повного завершення. Відповідно поетапки: декілька зображень, що відображають різні стадії створення роботи. Об’єднані в папці або колажем плюс тематикою створення картини або кількох в межах проєкту. Термін використовується тоді, коли робота вже завершена: з навчальною або розважальною метою. Віп – робота в процесі, спойлер майбутнього результату.

Редрав — перемальовування існуючої картини (власної та чужої). Зазвичай зберігає сюжет, образи і композицію оригіналу. Ніколи не копіює попередню роботу до лінії.

Референс — фото чи реальний обєкт, який художник використовує за основу малюнка (запозичує позу, риси обличчя тощо). Референсом можуть бути пейзажі, предмети та окремі частини тіла.

Сетинг — середовище, в якому відбувається дія художнього твору, настільної або комп’ютерної гри. Існує не вигаданий і вигаданий, що може включати космологію, географію, історію, культуру тощо.

Скетч — швидкий непромальований нарис будь-чого, який зазвичай не є завершенню роботою і часто виконує роль першого етапу створення картини. Виконується від руки будь-яким інструментом.

Тайтл — окремий фільм, аніме, гра або їхня серія, що виходить під однією назвою.

Фрейм — позначення прямокутної області ілюстрації з будь-якою дією, поширене переважно в коміксах.