Що таке еко-мода, еко-звички та еко-принципи?

Текст і фото: Марія Старікова

* На фото зображені роботи з виставки, що пройшла в київській галереї Ornament Art Space в межах мультимедійного екопроєкту «Хто, як не Ви?»

«Стійка» або «екологічна» мода – наразі ці слова в українській мові позначають термін «sustainable fashion». Частина людства нарешті почала усвідомлювати, чому сьогодні вкрай важливо берегти природу і довкілля, та дізнаватися про згубний вплив виробництва одягу на стан планети – нашого дому.

ЩО ТАКЕ ECO-FASHION

Загальна назва для одягу, взуття та аксесуарів, які можна переробити. Основні принципи такі:

  • турбота про навколишнє середовище;
  • скорочення викидів вуглекислого газу (CO2);
  • збереження біологічного різноманіття;
  • захист прав робітників і етичне ставлення до них.

Однак не тільки бренди несуть відповідальність за збереження планети. Кожен із нас – покупець і споживач. Насамперед, нам самим потрібно почати переглядати свої звички і ставлення до одягу.

«Про що цей проєкт (прим: “Хто як не Ви?”)? Про екологію у широкому сенсі цього слова. Про екологію як захист довкілля, як відповідальність за наше сьогодні та завтра, як свідомий вибір, який ми робимо щодня у різних сферах життя – і який впливає на наше теперішнє та майбутнє», – коментує Вікторія Степанець, кураторка проєкту і редакторка українського журналу «Культурний тренд».

ЯК БУТИ ECO-FRIENDLY

1. Якість важливіша за кількість. Щорічно в світі продається близько 100 мільярдів речей. Тому перш, ніж придбати собі нову річ, Harriet Vocking з Eco-Age рекомендує запитати себе: «Що я купую? Навіщо? Мені це потрібно? Чи надягну я цю річ 30 разів?». Це також допоможе зменшити кількість зайвих речей у шафі.

2. Підтримувати еко-бренди. Вибір на користь якості означає усвідомлене виробництво. Деякі бренди використовують залишки тканин та перешивають свої старі вироби, які не продалися. Ви можете дізнатися більше про виробників, чий одяг зазвичай купуєте, і самостійно пошукати бренди (зокрема локальні), що намагаються підтримувати екологічність у виробництві: вони також потребують підтримки споживачів. Так, британська дизайнерка Хлоя Бейнс створила колекцію одягу та прикрас із наметів, залишених після фестивалів.

3. Вінтаж і секонди користуються популярністю – навіть серед знаменитостей. Це гарний спосіб не шкодити природі; знайти ексклюзивну річ не за всі гроші світу; подарувати нове життя старій сукні. Сьогодні серед українців також поширюється ручна робота: люди купують дешевші речі, які самостійно кастомізують на свій смак або на чиєсь замовлення, тож вони зростають в ціні, але й відповідають на 100%. Крім того, люди самостійно купують матеріали (тканини, нитки, намистинки тощо) і створюють для себе одяг, прикраси, аксесуари. Такий процес може бути екологічніший за будь-яке масове виробництво.

4. Оренда одягу. Згідно з дослідженням, британці купують близько 50 мільйонів речей щорічно, і надягають їх лише раз. Потім весь цей одяг кочує на звалище або спалюється. Перш, ніж придбати черговий сміливий топ на вечірку, задумайтеся: він вам справді потрібен? Чи можете ви позичити або орендувати цю річ? Українські косплеєри та каверденсери постійно позичають одне одному одяг, аксесуари, навіть взуття – замість купувати нові й нові речі, які знадобляться лише для одного виступу або однієї зйомки. Це також зберігає гроші, нерви та час: формувати образи буває довго і непросто, а робити це потрібно часто.

5. Обережно, грінвошинг (зелений камуфляж). Цей термін означає форму екологічного (брехливого) маркетингу, який лише маскує під екологічне. Сьогодні багато брендів заявляють про свою свідомість: “еко” й “біо” на упаковках, зелені кольори, “природні” назви продуктів. Водночас, велика кількість виробників екологічні лише на словах. Аби виявити це, потрібно докласти зусиль та часу. Якщо ви хочете перевірити, чи продукт органічний, достатньо прочитати склад. Якщо вас цікавлять великі бренди, то варто зануритися в їхню історію: як працює виробництво, які ресурси використовують, чи можна переробляти їхні пакунки тощо.

6. Якісний матеріал. Для того, що носити еко-речі, важливо розуміти, з чого створюються тканини. Слід уникати 100% синтетики. Незважаючи на шкоду, 55% одягу в світі досі виробляється зі синтетики. Виробників бавовни і шерсті можна перевірити по Глобальному стандарту органічного текстилю (GOTS). Віскозу – по Лісовій опікунській раді (FSC), натуральну шкіру – по Робочій групі шкіряної промисловості (LWG).

7. Умови виробництва не повинні створювати проблем: працівникам мусять платити адекватну зарплатню і забезпечувати їхню безпеку. Деякі бренди публікують всі дані про умови праці. Можете переглянути документальну стрічку «Реальна ціна моди» (The True Cost) 2015го року. Вона оповідає про одяг, який ми носимо, та людей, що його створюють. Документальна зйомка фіксує різні точки зору з різних куточків світу: Великобританія, Франція, Італія, Індія, Камбоджа, Бангладеш.

Підписуйтеся на наш канал у Telegram.

8. Наукові показники. Більшість брендів оголошують про плани свого розвитку в еко-сфері. Довіряти можна тим виробникам, хто підключився до Ініціативи науково обґрунтованих цільових показників (SBTi).

9. Турбота про майбутнє. Виробники поступово переходять на безпечні матеріали і механізми роботи; експериментують і розробляю плани, які потенційно можуть допомогти природі відновитися: зміна упаковки на перероблювану, інформаційні кампанії, зміни у виробництві та в рекламних кампаніях. Наприклад, Cоnverse відкрили стор на сміттєзвалищі: це реальний острів, розташований у Тихому океані. В онлайн-магазині були зібрані унікальні пари моделі Chuck 70, створені разом із художниками; їх виготовили за допомогою стійких технологій: чорнило з вихлопних газів, натуральні барвники із ягід та коріння. Головна мета – якнайшвидше закритися, зібравши достатню суму для прибирання острова.

10. Обережно, хімікати. Одяг часто обробляють хімікатами, які забруднюють водойми і шкодять здоров’ю працівників. Якщо бренд має сертифікацію Made in Green by OEKO-TEX або Bluesign, це означає, він відповідає стандартам екологічної безпеки.

11. Веганські матеріали. Багато людей намагаються не купувати вироби з матеріалів тваринного походження (шкіра і шерсть). Однак веганські альтернативи часто виробляють зі синтетики, що шкодить планеті. На щастя, на ринку все частіше з’являються нові матеріали, наприклд, шкіра з міцелію грибів.

12. Берегти воду. На виробництво текстилю щорічно йде 93 мільярди кубометрів води. Це 37 мільйонів басейнів олімпійського розміру.

13. Турбота про одяг. Важливо зберігати його в хорошому стані і не викидати без особливої ​​потреби. Чим менше ви купуєте, тим менше на вашому рахунку викидів вуглекислого газу і витраченої води.

Читайте про Київського кита – екологічний символ столиці.

14. Викиди мікропластику. Повністю відмовитися від синтетики ніяк не вдається, адже нейлон і еластан необхідні для створення спортивного одягу і білизни. Під час прання синтетика виділяє пластикові мікроволокна, що потрапляє у водойму та руйнує його екосистему. Для боротби з цією проблемою використовують спеціальні торби для прання та фільтри для пральних машин.

15. Нове життя для старих речей. Перебираючи шафи, спробуйте знайти для одягу нових власників або віддайте його на переробку. Можна організувати вечірку з обміну одягу (SWAP-вечірку), продати чи роздати одяг онлайн, передати в благодійні організації та в якості гуманітарної допомоги.

Певна річ, ми не закликаємо вас одразу змінювати свій спосіб життя. До того ж, це непросто, недешево і потребує часу. Ми лише хочемо ознайомити вас із поняттям “екологічна мода”, її принципами та звичками, які можуть стати вам у нагоді. Екологія – це про свідомість, і всі ми здатні покращити наше Завтра вже Сьогодні, вже Зараз, адже від дій кожного та кожної на локальному рівні залежить глобальне майбутнє.